Gedachten zijn Krachten Deel 2, Succesgewoonten van topondernemers #3

Sep 26, 2019

 

Transcript

Goedemorgen, goedemiddag, goedemiddag………… goedenavond. Het is maar wanneer je kijkt. In deze aflevering ga ik het hebben over hoe je denken je waarneming stuurt. De kansen en mogelijkheden die je al of niet ziet in de omgeving worden bepaald door jouw manier van denken. Gedachten zijn krachten, deel 2.

In de vorige aflevering heb ik het met je gehad over hoe je denken je lichaam aanstuurt en dus je gedrag en dus je resultaten. Eigenlijk voert je lichaam exact uit wat het bewustzijn zich voorstelt of je je dat nu bewust bent of dat het onbewust gebeurt. Inmiddels weten we dat het meeste van wat om gaat in je denken onbewust is, automatisch als een programma op de achtergrond van je computer. Achtergrond programma’s die je computer vertragen of in de war gooien als virussen dienen we te verwijderen of te veranderen. Achtergrondprogrammaatjes die meehelpen bij het bereiken van succes laten we natuurlijk gewoon draaien. En het is handig om meer van dat soort automatische programmaatjes te installeren. Maar wat de virussen betreft: Eigenlijk zouden we als een virusscanner onze hele computer moeten opschonen totdat we alleen het denken overhouden dat ons verder helpt in wat we willen bereiken. Want op een vergelijkbare manier stuurt ons denken niet alleen ons lichaam maar ook onze waarneming. Succesvolle ondernemers zien kansen die anderen over het hoofd zien. En dat komt omdat zij op een bepaalde manier denken. Omdat ons bewustzijn maar een beperkt aantal zaken bewust kan waarnemen laat het het meeste weg. Onze waarneming is heel erg beperkt. Als ik je nu vraag of je het tikken van de klok hoort dan word je het opeens gewaar. Maar voor die vraag had je het niet in de gaten. Of de druk van de stoel op je benen. Nu voel je het maar daarvoor………. Niet toch? Of de lucht die door je neus gaat. Je lette er niet meer op maar nu je het zegt. Onderzoekers hebben bepaald dat onze bewuste geest maar 5 tot 6 dingen tegelijkertijd bewust kan waarnemen. Onze onbewuste geest pikt er miljarden op maar dat is niet bewust dus dat ervaar je niet echt. Je hebt nu eenmaal maar één aandacht en alleen door die te richten word je je ergens bewust van. Als ik aandachtig een boek lees en mijn vrouw vraagt me iets dan dringt het niet tot me door…..of veel later. En als ik dan vraag ‘wat zei je precies’ dan zegt ze ‘oh dus je hoorde me wel. Eh ja, maar ik heb maar één aandacht. Dat is ook het vervelende van multitasken, dat kan niet. Je bent voortdurend met je aandacht aan het schakelen van het ene onderwerp naar het andere en weer terug. En dat kost heel veel energie, is absoluut niet efficiënt. Het kan alleen als een taak volledig op de automatische piloot uitgevoerd kan worden zonder er bij na te denken.
Hoe je manier van denken bepaalt wat je ziet in de omgeving laat ik zien aan de hand van dit experimentje. Een stukje Engelse tekst. De vraag is hoeveel F-en er in de tekst zitten. Tel het aantal F-en……………………………………………………………………………….. oké, had je ook drie F-en, net als 85% van de mensen die dit voor het eerst ziet? Goed gedaan. Maar……………. het zijn er echt zes. Als je bij de meerderheid hoort die er maar drie zagen zul je je afvragen hoe kan dat? Ik heb deze vraag ook gesteld aan mijn zoontje toen hij vijf jaar oud was. Hij kon nog niet echt lezen maar wel lettertjes onderscheiden. Bas, hoeveel F’s zie je hier. Eén, twee, drie, vier, vijf, zes. No problem. Maar ik zag er zelf maar drie, de eerste keer. Er is blijkbaar iets gebeurd toen we opgroeiden met onze waarneming dat we er nu drie over het hoofd zien. Dit is wat er is gebeurd: we hebben efficiënt leren lezen op betekenis. Want het gaat erom dat je een tekst snapt. En over betekenisloze verbindingswoordjes als ‘en’, ‘van’, ‘of’ enzovoorts lezen we overheen. En dus zie je ze niet meer bewust. Onze manier van denken bepaalt dat je nog maar de helft van het aantal F-en ziet. Totdat je erop gewezen wordt en dan zijn ze er. En ze waren er al die tijd al.

Een ander experimentje. Doe even mee. Kijk eens om je heen en ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is bruin. Kijk om je heen en zie alle dingen die bruin zijn. Voor je achter je, daar links is ook iets bruins. Oké, doe nu je ogen dicht…….. wel doen hé, want anders werkt het niet. Oké, ogen dicht en vertel me nu wat je allemaal hebt gezien dat…. groen was. Ha, dat had je niet verwacht. Doe je ogen maar weer open en bemerk dat je nu waarschijnlijk veel meer groene dingen ziet dan eerst toen je op bruin gericht was. En hoeveel rood zie je nu , en geel en blauw. Dus waar je je aandacht op richt dat is wat je waarneemt en de rest laat je gemakshalve weg. Er zijn talloze video’s op youtube over awareness tests en die geven ook helder aan dat je maar één aandacht hebt. Kijk even mee met de volgende.

En het grappige is dat als je zo’n video met een gorilla al eerder hebt gezien je vooral gaat letten op de gorilla…..maar heb je dan wel geteld hoeveel keer er overgegooid werd? Je hebt maar één aandacht. En wat je aandacht geeft wordt groter. Maar wat geef je precies je aandacht?
Jouw manier van denken bepaalt dat. Wat je belangrijk vindt, je criteria, je overtuigingen, dat wat je gelooft dat waar is……… Als twee mensen in het bos lopen, hetzelfde bos kan de één enorm genieten van de zonnestralen door de bomen en de laaghangende ochtendmist, de frisse boslucht en de zingende vogels terwijl de ander vreselijk baalt dat haar schoenen vies worden, ze het koud heeft en nog helemaal niet uitgeslapen is en dat ze alleen maar zou willen dat ze thuis is snakkend naar een kop koffie. Hetzelfde bos, een volkomen andere beleving.
Je waarneming is als een camera. Die kun je ergens op richten en die kun je ook nog inzoomen of uitzoomen. Richt ik mijn camera op een groepje mensen op een feest dat ruzie heeft dan heb ik al snel het idee dat het een naar feest is. Als ik dan ook nog inzoom op de verbeten gezichten van die mensen dan wordt het idee alleen maar erger. Maar als ik richt op de mensen die plezier maken en aan het dansen zijn dan is het een supertof feest. Ik kan met mijn camera het globale overzicht bekijken of ik kan op de details inzoomen. Je waarneming is precies hetzelfde en wat je ziet bepaalt hoe je de wereld ervaart en welke conclusies je trekt.
Als ik een dag zou meelopen met een succesvolle ondernemer dan weet ik al dat ik een compleet andere dag heb dan hij of zij. Ik zie heel andere dingen in de omgeving dan de topondernemer. Ik neem andere zaken waar en laat andere dingen weg uit mijn beeld van de wereld op dat moment. Hoe komt dat? Hoe word je waarneming gestuurd? Allereerst is het natuurlijk het doel dat je hebt om ergens te zijn. Dat bepaalt al met welke ogen je naar je omgeving kijkt. Als je ergens bent om te genieten van je vrije tijd zul je andere zaken opmerken dan wanneer je kijkt welke mogelijkheden er zijn om geld te verdienen. Van daaruit zijn het de vragen die je jezelf stelt die je waarneming sturen. Wat is er mis in deze situatie zal je waarneming anders sturen dan waar liggen mogelijkheden om mijn businessdoelen te halen?
Voor nu wil ik je vragen om bij jezelf na te gaan, je bewust te worden, met welke ogen jij naar de wereld kijkt. Zie je vooral wat er niet klopt of overeenkomt met hoe jij het zou willen hebben – en klaag je daarover – of ben je gericht op de mogelijkheden om je doelen te bereiken? En welke vragen stel je jezelf? Waarom gebeurt dit vervelende ……? of hoe kan ik ervoor zorgen dat……?

Volgend week ga ik op een andere manier in op hoe gedachten krachten zijn. Alles in namelijk energie en de kracht van jou gedachten reiken nog veel verder dan jou lichaam en jouw waarneming. Maar voor nu: Je hebt alles in huis om te slagen. Leef bewust en geniet van het leven.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.