De Mindset van Succesvolle Ondernemers

Nov 21, 2019

 

Transcript:

In deze aflevering #18 van Succesgewoonten van Topondernemers vertel ik eindelijk maar eens iets over het modelleringsonderzoek dat ik nu met de zeer gewaardeerde medewerking van een aantal topondernemers uitvoer. Want hoe werkt dat dan, dat onderzoek en wat moet er uit komen. En natuurlijk, wat word jij er wijzer van? Nou blijf er bij. Dan hoor je het. Maar abonneer eerst even op dit kanaal. Elke donderdag nieuwe inzichten in de succesgewoonten van topondernemers.

Intromuziek

Spieken bij Topondernemers dus, een modelleringsonderzoek naar de succesvolle ondernemer. Ik ben al een paar maanden in gesprek met deze ondernemende krachtpatsers. En elk gesprek is weer een feest, in ieder geval voor mij. Want ik geloof echt dat ik met een unieke groep mensen te maken heb. En niet alleen maar omdat ze zo waanzinnig succesvol zijn maar ook omdat ze super positief en prettig in het gesprek zijn. Maar waarschijnlijk hoort het één bij het ander. Deze inspirerende mensen zijn een voorbeeld in hoe je niet alleen economisch succesvol kunt zijn maar ook persoonlijk, sociaal en maatschappelijk.

Hoe gaat dat onderzoek dan, zul je vragen. Nou fijn dat je dat vraagt want dat wilde ik net gaan uitleggen.

Het onderzoek is op basis van NLP-gedragsmodellering. NLP is neuro-linguïstisch programmeren een fancy uitdrukking voor een positieve psychologische aanpak. En hierbij nemen we mensen als voorbeeld die ergens heel erg goed in zijn om te achterhalen hoe ze dat voor elkaar krijgen. En dat betekent dat ik zoveel mogelijk de manier van denken van de ondernemer wil blootleggen. Want een vaardigheid is een patroon van denkstappen. Het gedrag en de resultaten zijn het gevolg van een manier van denken, van de mindset. Een ander idee hierbij is dat een gewenste situatie = de huidige situatie + de toevoeging van innerlijke hulpbronnen ofwel gevoelens als zelfvertrouwen, empathie, geduld, doorzettingsvermogen enzovoorts. Het gaat eigenlijk steeds om het gebruikmaken van het goede gevoel. En dat stralen die topondernemers ook voortdurend uit.

Bij andere interviews komt gebruikelijk naar voren WAT de ondernemer doet en wat zijn resultaten zijn. Soms wordt ook nog wel eens besproken hoe de ondernemer dat doet, wat zijn aanpak is, maar veel minder vaak gaat de interviewer in op waarom de ondernemer dat doet, en wie de ondernemer is, en waartoe hij of zij het allemaal doet, zijn blik op de wereld en wat hij gelooft dat waar is. De mindset komt meestal niet ter sprake.

En dat is niet verwonderlijk want meestal weet een expert helemaal niet wat daar speelt omdat het meeste vanzelf en onderbewust gebeurt. Maar daar ligt wel het recept voor de expertise. Overigens, voor iemand die thuis is in NLP heb je hierbij meteen de zes logische niveaus van overtuigingen langs zien komen. Ben je daar niet bekend mee en zeg je nu: ‘what the heck is he talking about?’ of gewoon in het Nederlands: wat? Ik zal het je uitleggen want het is een belangrijk model in het onderzoek.

Kijk, wat iemand doet is voor iedereen zichtbaar; het gedrag. En wat de resultaten zijn en waar dat gebeurt en met wie en wanneer, ofwel de omgeving waarin het gedrag plaatsvindt, dat kun je ook eenvoudig zien en vaststellen. Maar dat gedrag komt tot stand doordat je iets kunt of denkt te kunnen: het vermogen of de capaciteiten. En het gebruik van die capaciteiten wordt gemotiveerd door wat je belangrijk vindt en wat je gelooft dat waar is. Immers als je het niet belangrijk vind waarom zou je dan ergens moeite voor doen? Wat je belangrijk vindt bepaalt ook wat je ziet in de omgeving, waar je aandacht op gericht is. Dus ziet de topondernemer kansen waar anderen dat niet zien.

Als je niet gelooft dat je iets kunt of dat iets kan werken dan zul je dat ook niet zo snel gaan gebruiken of er gebruik van maken. En die waarden, dus wat je belangrijk vindt, en waarheden, wat je gelooft, worden weer gevoed door wie je bent, wat voor een soort iemand je bent, en vervolgens door het idee dat je hebt van het grotere geheel waar je deel van bent of jouw missie of levensopdracht richting dat grotere geheel. Neem als voorbeeld Bas van der Veldt van AFAS. Bas is een eigenwijze zeer inspirerende positieve leider en tegelijkertijd een vrolijke een entertainer. Zijn missie is met AFAS bedrijven te inspireren tot beter ondernemen, door alle processen die je kunt automatiseren medewerkers uit handen te nemen. Maar ook door het geluk van de medewerker voorop te stellen. En ook door een verhaal te bouwen rond je product en door goede doelen te sponsoren en ook grote publieks-aandachtstrekkers, zoals bij AFAS met het AFAS stadion hé bij AZ, AFAS live en AFAS circustheater en straks het AFAS Experience Center in Leusden waar hij op dit moment al allerlei rondleidingen geeft.

Dat kun je alleen doen als je echt gelooft dat automatisering leidt tot meer ruimte voor creativiteit en groei, als je gelooft dat gelukkige medewerkers beter voor je klanten zijn en dat een goed verhaal de gunfactor van de klant bevordert en een community van fans om je bedrijf heen bouwt. Maar ook wie goed doet goed ontmoet komt bij alles wat AFAS doet naar voren. Als je dat niet gelooft diep van binnen zul je dat allemaal niet gaan doen. Dat betekent verder dat je kunt enthousiasmeren, goed kunt luisteren naar de medewerker en de klant en dat je maatschappelijk verantwoord kunt en wilt ondernemen. Dit alles uit zich in de manier waarop de medewerkers kwaliteits en klantbewust werken, in de kwaliteit van de producten en in bijvoorbeeld het nieuwe AFAS Experience Center in Leusden.

Het meest concrete niveau. Maar al het concrete wordt dus gevoed door de abstracte niveaus van denken en geloven daar boven. Je kunt dus wel proberen om het gedrag en de omgeving van AFAS te imiteren om net zo succesvol te worden maar zonder die bovenliggende niveaus van overtuigingen geeft dat toch niet dezelfde resultaten. Het houdt geen stand. Het is nergens op gebaseerd. Vandaar dat mijn onderzoek voornamelijk ingaat op die bovenliggende onzichtbare niveaus.

Wat dus duidelijk moet zijn in dit verhaal is dat het geen zin heeft om het gedrag en de omgeving te kopiëren van een succesvol bedrijf als de manier van denken op de hogere niveaus, de mindset dat niet ondersteunt. Het gedrag en de resultaten komen immers voort uit waartoe de organisatie is, wie de leiders zijn, wat de waarden en waarheden zijn, dat zich uit in de cultuur van de organisatie, en wat de capaciteiten zijn.

En het is daarom dat ik in dit modelleringsonderzoek zoveel waarde hecht aan de manier van denken van de ondernemers, de mindset. Die bepalen namelijk hun resultaat en hun gedrag. Sterker nog 80% van de resultaten wordt ingegeven door de mindset en slechts 20% door de concrete strategieën.

Een paar snelle voorbeelden uit het onderzoek tot dusverre: Elke ondernemer is laser-gefocust op een zeer richtinggevende missie waar vervolgens een glasheldere visie op de toekomst van de onderneming uitrolt. Als je niet precies weet waar je heen wilt zul je er ook niet snel komen. Toch?

Bij Michael van Hoorne gaat de missie bijvoorbeeld om positieve herinneringen te creëren middels de karakters die op vele manieren, in het leven van een kind, dichtbij zijn. De visie van van Hoorne is een scherp beeld van de verschillende mogelijkheden om zo’n centraal karaktertje tot leven te laten komen, te vermarketen, door tv-programma’s, musicals, merchandise, hun eigen themapark, films, theater enzovoorts.

Bij Wil Mulders van Prins Petfood draait alles om het welzijn van mens en huisdier en dat betekent dat de activiteiten veel verder reiken dan het produceren en verkopen van katten en hondenvoer. Als je klanten verder wil kunnen helpen met het welzijn dat zul je daar op vele manieren een bijdrage in kunnen leveren door educatie en een community te bouwen.

Bij elke ondernemer in het onderzoek staat het welbevinden van de medewerker voorop. En dat is beslist niet standaard bij andere organisaties. Als de medewerker gelukkig is zal dat in zijn dienstbare gedrag en zijn prettige houding naar de klant zichtbaar zijn. Dat geluk brengt hij over naar de klant.

Bij alle ondernemers is zo’n beetje alles wat ze doen een vorm van marketing om de positieve bekendheid verder vorm te geven. De organisaties bouwen hun verhaal, hun brand, zorgvuldig op, zijn overal zichtbaar en zorgen daar voor een zeer positieve beleving. Uiteindelijk zal de klant vanuit die beleving, vanuit zijn goede gevoel voor het verhaal van die onderneming kiezen voor hun producten.

En in deze aflevering stip ik het net even aan. In het boek, Spieken bij Topondernemers, dat volgt uit dit onderzoek ga ik diep in op de achtergronden en mindset, de recepten van de succesvolle ondernemers.

Nou, voor ik afsluit, abonneer nog even op dit kanaal. Elke donderdag nieuwe inzichten in de succesgewoonten van Topondernemers.

Voor nu: je hebt alles in huis om te slagen. Leef bewust en geniet van het leven. Op jouw succes!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.